Don C. napisał(a):
Dzięki za info.Już teraz wiemy,ze posel Zawadzki jest nieudacznikiem i ma w d... miasto. Lecę z tym na inne fora.
Don, to niezbyt sprawiedliwa ocena. Zawadzki to nie jest zły poseł i stara się, inna sprawa, że w Wodzisławiu jak zwykle g... wychodzi. Może walczy też o nieco większy, rybnicki elektorat ? Takie prawo polityki. Na zapytanie emailowe otrzymałem odpowiedź z biura poselskiego:
Ryszard Zawadzki napisał(a):
Działania oraz podjęte inicjatywy parlamentarzystów województwa śląskiego oraz posła Ryszarda Zawadzkiego w sprawie infrastruktury i połączeń kolejowych w naszym regionie:
1.W pierwszej kolejności dn.7 sierpnia 2009 wystosowany został apel do wszystkich parlamentarzystów śląskich o podjęcie wspólnej inicjatywy w celu zachowania bezpośrednich połączeń naszego regionu z Warszawą i Wrocławiem. W piśmie tym podkreślone zostało, że w wspomnianej sprawie posłowie powinni działać wspólnie dla dobra naszego regionu i mówić jednym głosem NIE.
2.Już 2 marca 2009r. wystosowałem do Marszałka Województwa Śląskiego p.Bogusława Śmigielskiego pismo dot. Planu działań w zakresie poprawy infrastruktury kolejowej na obszarze Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego. W odpowiedzi marszałek poparł moje uwagi w temacie przedsięwzięć PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz wyraził swoje zaniepokojenie, cyt. „…odnieść można wrażenie o zmierzaniu do marginalizacji roli transportu kolejowego w województwie śląskim. Brak dynamicznych działań związanych z projektami zawartymi w POIiŚ może sugerować intencję przeznaczenia środków na inne zadania”.
3.Dnia 10 lutego 2009 skierowałem do Ministra Infrastruktury zapytanie nr 3344 w sprawie zagospodarowania mienia PKP SA, które ulega degradacji i niezagospodarowanego majątku PKP do bieżących potrzeb rynku transportowego. Podkreśliłem, że rozwiązaniem powyższych problemów zainteresowane są samorządy, które skłonne są do przejęcia majątku i jego zagospodarowania.
4. Zaznaczyć należy, że PKP Intercity S.A. powyższe połączenia realizowało w ramach umowy zawartej z Ministerstwem Infrastruktury, które na realizację zadania zobowiązało się do pokrycia deficytu wynikającego z różnicy między przychodami ze sprzedaży biletów a kosztami kursowania pociągów. W związku z powyższym przeprowadziłem szereg rozmów z Ministrem Infrastruktury, p.Cezarym Grabarczykiem oraz Podsekretarzem Stanu w Ministerstwie Infrastruktury p.Juliuszem Engelhardtem. Podkreśliłem, że utrzymanie połączeń jest szczególnie ważne, jako realizacja usług publicznych.
5. W wyniku działań m.in. parlamentarzystów z planowanych przez Spółkę Intercity zmian w kursowaniu 72 połączeń kolejowych w ostateczności zmianami objęto 63 połączenia. Pozwoliło to spółce na utrzymanie funkcjonowania pozostałych kursów oraz zmniejszenie strat o kwotę 8 milionów zł. Z informacji uzyskanych od Zarządu Spółki wynika, że od trzech lat uzyskiwana dotacja wynosi 240 mln zł rocznie. W związku z tym istotne jest, aby w planowanym na rok 2010 budżecie państwa zabezpieczyć większą kwotę na pokrycie deficytu, który pokryje straty. Wnioskowana przez zarząd kwota, która pozwoliłaby na realizację połączeń kształtuje się na poziomie 300 mln zł rocznie. Tym samym zlikwidowane w naszym regionie połączenia mogą zostać przywrócone.
6. Wystosowane zostało również pismo do Spółki PKP Przewozy Regionalne z zapytaniem o możliwość uruchomienia analogicznych połączeń do zlikwidowanych przez PKP Intercity. Spółka PKP Przewozy Regionalne to należący do samorządów przewoźnik, który obsługuje połączenia osobowe, Regio Plus (przyspieszone w cenie osobowych), InterRegio (pospieszne na trasach pomiędzy dużymi miastami) oraz międzynarodowe przygraniczne. Z końcem 2008r samorządy stały się udziałowcami a następnie ich przedstawiciele zasiedli w władzach spółki. Stało się to w wyniku realizacji jednego z elementów rządowej Strategii dla transportu kolejowego do roku 2013. Usamorządowienie transportu kolejowego zapewnia stabilne finansowanie oraz rozwój połączeń oraz pozwoli na poprawę standardu podróżowania pasażerów. W ramach unijnego programu „Infrastruktura i Środowisko” przeprowadzona zostanie modernizacja taboru oraz zakup pociągów elektrycznych. Na ten cel przewidziano kwotę 7, 5 mld zł. Koleje współzarządzane przez samorządy stały się na tym rynku realną konkurencją. Jest to propozycja skierowana do pasażerów, którzy przy wyborze przewoźnika mogą się kierować niższą ceną i podobnym standardem podróżowania. Jako mieszkańcy mamy szansę realnego wpływania i kształtowania według własnych potrzeb połączeń kolejowych. Podobnych przykładów można wskazać jeszcze kilka: Na Kujawach i Pomorzu -Arrivę PCC, na Dolnym Śląsku Koleje Dolnośląskie, a na Mazowszu Koleje Mazowieckie. W obrębie aglomeracji dochodzą SKM w Trójmieście, SKM i WKD w Warszawie.
7. Wystosowałem interpelację do p.Cezarego Grabarczyka – Ministra Infrastruktury w sprawie zlikwidowanych połączeń kolejowych w naszym regionie. W jej treści podkreśliłem, że były to najdogodniejsze środki podróżowania mieszkańców naszego regionu. Poprosiłem o odpowiedź na następujące pytania:1) Czy istniej możliwość przywrócenia wymienionych połączeń (jeśli tak, to od kiedy)?, 2) Czym sugerowano się przy podejmowaniu decyzji o likwidacji połączeń?, 3) Czy i w jaki sposób planuje się zrekompensować mieszkańcom zlikwidowane połączenia?
8.W dniu dzisiejszym tj. 10 września 2009r. podczas obrad Sejmu w trakcie zapytań poselskich w sprawie zlikwidowanych połączeń rozpoczęła się debata, w której uczestniczyłem. Podkreślono konieczność zapewnienia obywatelom połączeń kolejowych, aby w pełni mogli realizować swoje zamierzenia i cele zarówno osobiste jak i zawodowe. Warto podkreślić, że dyskusja odbywała się ponad podziałami politycznymi. W imieniu swoim i pozostałych parlamentarzystów Województwa Śląskiego zapewniam, że dołożymy wszelkich starań, aby mieszkańcy naszego regionu w pełni mogli korzystać z transportu kolejowego a tym samym dostosowanie go do ich potrzeb.
Pragnę na koniec nadmienić, że od samego początku kadencji sejmowej moje wyjazdy do Warszawy oparte są na podróżowaniu pociągami PKP. Całkowicie rozumiem problemy z wiązane z ograniczeniem możliwości podróżowania transportem kolejowy i w pełni popieram przywrócenie zlikwidowanych połączeń
Ad. 1. To co mi się nie podoba najbardziej, utożsamianie dobra Rybnika z dobrem regionu. 0 pkt.
Ad. 2. OK, tylko zbyt ogólnie. Co dokładnie oznacza "poprawa na obszarze Subregionu Zachodniego" ? Obawiam się że z punktu widzenia Wodzisławia... nic. Mimo wszystko na mały +
Ad. 3. Większy +, o zapytaniu mowa niżej
Ad. 4. Związany z pkt. 1 i tu już minus, zamiast podjąć temat osi subregionu (Katowice-Bohumin), próba odgrzania starych kotletów w postaci przywrócenia skasowanych połączeń - ale tu trzeba przekonać większą grupę posłów do nowego spojrzenia, widocznie to nie do przejścia
Ad. 5. Może zostaną przywrócone - i co z tego ? 0 pkt.
Ad. 6. Na plus, ale bez naciskania na "analogiczne". Bo nas poczęstują pociągami typu InterRegio, ale znowu z pominięciem Wodzisławia. Mały plusik
Ad. 7. Z kontekstu wnioskuję, że niestety mowa znów jest o tych dwóch nieszczęsnych skasowanych pociągach. 0 pkt.
Ad. 8. Na plus, ale znów same ogólniki. Dlaczego nigdzie nikt nie podejmuje próby wydłużenia pociągów relacji "Chałupki" do Bohumina, tego nie mogę pojąć.
Ogólnie: bilans na trzy plusy. Małe, ale zawsze coś
Ryszard Zawadzki napisał(a):
Zapytanie nr 3344
do ministra infrastruktury
w sprawie możliwości przejęcia nieruchomości będących własnością PKP SA przez miasto Wodzisław Śląski
Szanowny Panie Ministrze! PKP SA dysponuje znacznym majątkiem trwałym, który ze względu na poważne ograniczenie przewozów jest wyłączony z eksploatacji. Majątek ów stanowią nieczynne dworce i magazyny oraz grunty, które również nie są w użytku. Działania związane z likwidacją tego zbędnego mienia nie doprowadziły do dostosowania całego majątku PKP do bieżących potrzeb rynku transportowego. Kolejnym istotnym problemem występującym w badanym obszarze jest nieuregulowany stan właścicielski znacznej części nieruchomości budowlanych i gruntowych.
Rozwiązaniem problemu zainteresowane są samorządy gminne, które mają pomysł na zagospodarowanie nieruchomości. W wielu przypadkach obiekty będące własnością PKP wymagają podjęcia jednoznacznych i pilnych decyzji ze względu na ich stan techniczny, bezpieczeństwo osób oraz estetykę miasta. Miasto Wodzisław Śląski od dłuższego czasu podejmuje próby przejęcia majątku będącego własnością PKP. Brak jakichkolwiek działań ze strony PKP powoduje dewastację mienia Skarbu Państwa znajdującego się na terenie miasta.
Pierwsza z nieruchomości, której przejęciem zainteresowane jest miasto, jest nieruchomość gruntowa zabudowana budynkiem, w którym znajdowało się biuro wagonowe, obejmująca działkę nr 1246/23, mapa 1 W-R, obręb Wodzisław. Budynek, jak już wspominałem, jest opuszczony i dewastowany, o czym urząd miasta informował PKP w prowadzonej korespondencji. Miasto jest zainteresowane zagospodarowaniem obiektu w celu przeznaczenia go na mieszkania socjalne. W załączniku nr 1*) dołączam korespondencję w ww. sprawie.
Drugą z nieruchomości, która była przedmiotem negocjacji pomiędzy PKP SA a miastem, jest nieruchomość gruntowa obejmującą działki nr 630/203, 627/145, obręb Wodzisław, karta mapy 3. Nieruchomość ta jest własnością Skarbu Państwa oddaną w wieczyste użytkowanie PKP SA. Wyżej wymienione działki są niezagospodarowane, a wokół nich miasto posiada tereny inwestycyjne będące przedmiotem zainteresowania ze strony inwestorów. W związku z powyższym przeprowadzenie procesu inwestycyjnego nie jest możliwe ze względu na nieuregulowany stan prawny przedmiotowych nieruchomości. W załączniku nr 2* dołączam korespondencję w ww. sprawie.
Kolejna sprawa dotyczy przekazania na rzecz miasta Wodzisławia Śląskiego odcinka drogi oznaczonej jako działka nr 225, mapa 4, obręb Turzyczka. Część drogi stanowiącej własność miasta została utwardzona w 2003 r. Z uwagi na stan prawny odcinek będący własnością PKP SA nie został utwardzony i wymaga pilnej modernizacji. Miasto, chcąc dostosować drogę, musi zostać właścicielem całego odcinka, co wymaga odpowiednich regulacji stanu własności pomiędzy stronami, o co miasto występowało, jak widać, bez rezultatu. W załączniku nr 3* dołączam korespondencję w ww. sprawie.
Ponadto miasto jest zainteresowane przejęciem budynku dworca PKP, którego stan techniczny wymaga podjęcia natychmiastowych działań. Miasto jest gotowe ponieść koszty modernizacji obiektu po przekazaniu go przez PKP SA miastu. Nadmieniam, iż miasto wyraża gotowość udostępnienia części powierzchni na potrzeby PKP. Odpowiednie jego zagospodarowanie zdecydowanie poprawi estetykę miasta.
Szanowny Panie Ministrze, dotychczasowa działalność PKP SA w ww zakresie budzi pewien niepokój ze względu na dewastację mienia Skarbu Państwa, które już dawno mogło zostać rozsądnie zagospodarowane z pożytkiem dla obu stron. Chciałbym zaznaczyć, iż z załączonej korespondencji wynika, że przedstawiciele PKP SA odpowiadali na pisma wysyłane z urzędu średnio po 4 latach, co ma bez wątpienia wpływ na ww. sprawę.
Mimo to chcę zaznaczyć ogromne zainteresowanie władz miasta przejęciem nieruchomości. Posłużę się przykładem Wrocławia, choć takich miast jest więcej. Podpisano tam umowę ramową pomiędzy miastem a PKP SA, która otworzyła drogę do współdecydowania przez samorząd o przyszłości nieruchomości kolejowych położonych w obrębie miasta. Dzisiaj coraz więcej samorządów dostrzega w rozwoju infrastruktury kolejowej i modernizacji dworców szansę na rozwój. Działania należy kierować w ten sposób, aby ten rozwój miastom umożliwić.
Chciałbym zatem zapytać, czy istnieje możliwość przejęcia przez miasto Wodzisław Śląski ww. obiektów i nieruchomości stanowiących własność PKP SA.
Z wyrazami szacunku
Poseł Ryszard Zawadzki
Wodzisław Śląski, dnia 10 lutego 2009 r.
Juliusz Engelhardt napisał(a):
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -
na zapytanie nr 3344
w sprawie możliwości przejęcia nieruchomości będących własnością PKP SA przez miasto Wodzisław Śląski
Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie pana Ryszarda Zawadzkiego, posła na Sejm RP, z dnia 10 lutego 2009 r. w sprawie w sprawie możliwości przejęcia nieruchomości będących własnością PKP SA przez miasto Włodzisław Śląski, uprzejmie przedkładam następujące wyjaśnienia.
Na wstępie pragnę uprzejmie przekazać, iż spółka PKP SA otwarta jest na wszelkiego rodzaju inicjatywy w zakresie zagospodarowania zbędnego majątku i współpracę z jednostkami samorządu terytorialnego, jednak gospodarując swoim mieniem, spółka zobowiązana jest do respektowania zapisów ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego ˝Polskie Koleje Państwowe˝ (Dz. U. z 2000 r., Nr 84, poz. 948, ze zm.). PKP SA może przekazywać nieodpłatnie posiadane mienie na rzecz m.in. samorządu terytorialnego, jednakże tylko w ściśle określonych przypadkach. Zgodnie bowiem z art. 39 ust. 4 powołanej ustawy, nieodpłatnemu przekazaniu Skarbowi Państwa jednostkom samorządu terytorialnego lub państwowym jednostkom organizacyjnym podlega jedynie mienie zbędne, którego zagospodarowanie nie jest możliwe, a względy ekonomiczne nie uzasadniają jego utrzymywania.
Odnosząc się do pierwszej z nieruchomości, o której mowa w zapytaniu posła Ryszarda Zawadzkiego, tj. działki ewidencyjnej nr 1246/23, mapa 1 W-R, obręb Wodzisław, na której znajduje się budynek byłego biura, zgodnie z informacjami uzyskanymi od PKP SA, prezydent miasta Wodzisławia Śląskiego wyraził wolę przejęcia tej nieruchomości. W ramach przygotowania nieruchomości do obrotu działka nr 1246/23 została podzielona geodezyjnie, a rzeczoznawca majątkowy określił wartość rynkową nieruchomości, na której znajduje się budynek byłego biura. Ponieważ PKP SA posiadała wobec gminy miasta Wodzisław Śląski zaległości z tytułu podatku od nieruchomości, zaproponowano gminie przejęcie tej nieruchomości w trybie art. 66 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60, ze zm.) w zamian za wygaszenie zaległych zobowiązań podatkowych. Jednakże prezydent miasta Wodzisławia Śląskiego odmówił przejęcia nieruchomości w wyżej opisanym trybie, wyrażając wolę jej nabycia wyłącznie nieodpłatnie.
Proponowany przez prezydenta sposób przejęcia nieruchomości jest niezgodny z cytowanymi na wstępie zasadami gospodarowania nieruchomościami PKP SA, bowiem przedmiotowa nieruchomość może stanowić potencjalne źródło dochodu dla PKP SA, dlatego też po uzupełnieniu dokumentacji geodezyjnej zostaną podjęte działania zmierzające do jej komercyjnego zbycia.
Ponadto należy dodać, że ze względu na fakt, iż budynek znajduje się zaledwie w odległości około 20 m od osi skrajnego toru nie jest możliwe przeznaczenie go na stały pobyt ludzi. Dlatego też projektowane przez gminę przekazanie nieruchomości na mieszkania socjalne nie może być zrealizowane.
Druga z nieruchomości wymieniona w zapytaniu, stanowiąca działki ewidencyjne nr 630/203 i 627/145, obręb Wodzisław, po dokonanej analizie ekonomicznej, została zakwalifikowana do zbycia komercyjnego w drodze przetargu. Wszczęto procedury związane z przygotowaniem nieruchomości do obrotu, tj. wykonanie niezbędnego podziału geodezyjnego. Wystawienie nieruchomości na rynek nastąpi w II kwartale 2010 r.
W odniesieniu do nieruchomości oznaczonej jako działka nr 225, mapa 4, obręb Turzyczka, Urząd Miasta Wodzisław Śląski w listopadzie 2008 r. zwrócił się do PKP SA z prośbą o przekazanie jej na rzecz gminy Wodzisław Śląski w trybie art. 66 § 1 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa. PKP SA wszczęła procedurę związaną z przygotowaniem nieruchomości do obrotu w ww. trybie. Z uwagi na konieczność dokonania podziału geodezyjnego, przekazanie nieruchomości będzie możliwe po uprawomocnieniu się decyzji podziałowej i ujawnieniu podziału w księgach wieczystych.
W przypadku zagospodarowania dworca kolejowego w Wodzisławiu Śląskim PKP SA wystąpiła do urzędu miasta z propozycją przejęcia nieruchomości w trybie art. 66 § 1 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa lub zawarcia długoletniej dzierżawy. Prezydent miasta Wodzisławia Śląskiego wyraził zainteresowanie przejęciem nieruchomości, uzależniając prowadzenie dalszych rozmów od przedłożenia wyceny wartości nieruchomości. Ponieważ nieruchomość nie posiadała uregulowanego stanu prawnego oraz wymagała wykonania podziału geodezyjnego, nie można było dokonać jej wyceny. W celu wyeliminowania wandalizmu i samoistnego niszczenia ponowiono propozycję dzierżawy, jednak w 2007 r. urząd miasta poinformował, że nie jest zainteresowany jej zawarciem. W chwili obecnej działka posiada uregulowany stan prawny, jednak konieczne jest przeprowadzenie podziału geodezyjnego.
Przedkładając niniejsze wyjaśnienia, należy jednak zauważyć, że na dzień dzisiejszy zaległość PKP SA wobec gminy miasto Wodzisław Śląski z tytułu podatku od nieruchomości wynoszą jedynie około 59 000 zł, dlatego też nie ma możliwości przekazania nieruchomości w trybie art. 66 § 1 ust. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.
W związku z powyższym, mając na uwadze przepisy ustawy o komercjalizacji (...) PKP SA oraz interes ekonomiczny, PKP SA podejmie próby zbycia nieruchomości w drodze przetargu publicznego. W przypadku dworca kolejowego w Wodzisławiu Śląskim spółka po raz kolejny wystąpi do gminy miasta Wodzisław Śląski z propozycją wydzierżawienia przedmiotowego obiektu budowlanego.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Juliusz Engelhardt
Warszawa, dnia 10 marca 2009 r.
Tylko krótko skomentuję, bo czasu mam mało... Prezydent nie chce przejąć na warunkach proponowanych przez PKP, więc PKP się obraża i samo będzie sprzedawać. Niech sprzedają, aby jak najszybciej, zanim się te slamsy zawalą
Dyrektor Biura Poselskiego zdaje się na forum SNW sugerować, że main i Don C. to jedna osoba. Cóż, gratuluję, zdemaskował Pan nas. Tfu... chciałem powiedzieć, mnie